Belangrijke wijzigingen Google
Belangrijke wijzigingen Google https://i0.wp.com/www.anblick.nl/wp-content/uploads/2016/02/Google.jpg?fit=1024%2C512&ssl=1 1024 512 Lonneke https://secure.gravatar.com/avatar/3e8e2a2d71f590c228b4b8871301a7e5?s=96&d=mm&r=gMisschien is het u al opgevallen, maar Google toont sinds afgelopen vrijdag geen advertenties meer aan de rechterzijde van de (SERP) zoekresultaten. Google zelf benadrukt over dit nieuwe concept; “Wij blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat wij nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers. Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren”.
Hoewel het kansen biedt voor adverteerders daar er meer ruimte wordt vrijgemaakt om de bovenste advertenties prominenter weer te geven, is het een op het oog kleine doch aanzienlijke verandering voor de huidige biedingsstrategieën en de SEO/SEA. Daarnaast lijkt het ook (nog) meer impact te gaan hebben voor de top-3 posities op mobiele devices.
De huidige mobiele zoekresultaten zijn “slechts” de topadvertenties, maar het lijkt erop dat deze weergave gaat volgen voor devices als tablets en desktops waar voorheen nog voldoende ruimte was voor een uitgebreidere weergave van zoekresultaten. Willem Blom, Directeur Expand Online zegt hierover “Mobiele weergave wordt hiermee leading, aangevuld door drie advertenties onderaan de resultaatpagina. Deze verandering wordt nu wereldwijd doorgevoerd, in iedere taal”.
Welke impact het daadwerkelijk gaat hebben is nog onbekend en zal zich gaan uitwijzen. Wij houden u als Anblick graag op de hoogte!