Betaald netwerk(en)

verrijkend of beperkend?

Betaald netwerk(en), verrijkend of beperkend?

Betaald netwerk(en), verrijkend of beperkend? 1024 683 Lonneke

Als imagomaker blijf ik het een fascinerend vraagstuk vinden. Levert het aansluiten bij een betaald netwerk daadwerkelijk gunstige zaken op of werkt het als een verstikking in de alsmaar innoverende wereld die je hierdoor niet ziet?

Ik ben erg benieuwd wat jouw opinie is na het lezen en daag je uit jouw gedrag en handelen te overdenken. Voel jij je na het overdenken nog wel prettig bij jouw keuze?

Anblick heeft zich bewust (nog) niet aangesloten bij een betaald netwerk, mogelijk is dat ons onderscheidend handelen. Wellicht hebben wij een zeer gunstige dienstenportefeuille voor ieder willekeurig netwerk en missen we een groep potentiële klanten, maar zijn dit eigenlijk onze gewenste klanten? Past het netwerk wel bij het bedrijfs-DNA, of wellicht belangrijker, bij het gewenste klantprofiel? Het aansluiten bij een netwerk lijkt zakelijk gezien een goede keuze omdat het netwerk leads lijkt te genereren. Het voelt als een veilige keuze die je wellicht van werk voorziet maar levert dit fenomeen niet ook een sluipmoordende beperkingen en verplichtingen op?

Is een “netwerkbijeenkomst” van een bepaald netwerk de verkeerde benaming voor “gezamenlijke ontbijtpartijtjes” die je trots kunt profileren tussen zakelijke contacten terwijl het netwerk zich onbewust kapotbijt op een probleem die buiten het netwerk allang opgelost had kunnen worden? Misschien zit de perfecte bedrijfsmatch wel he-le-maal in Limburg maar die slag heb je door het netwerk gemist omdat er via-via-via ook iemand verstand heeft van bijvoorbeeld een videocamera. Durf je wel streng te kijken naar de do’s and don’ts, wat het doet met jouw imago, de beoogde groei van het bedrijf en wat daadwerkelijk goed is voor het bedrijf (en haar klanten) of ga je voor het gemak door je in te passen?

Een ondernemer is iemand die zonder valscherm van een klif springt en onderweg naar beneden voor zichzelf een vliegtuig bouwt.
Reid Hoffman

Is de partner die jouw netwerk aandraagt wel een partner met genoeg expertise en kennis op jouw vakgebied of eten jullie slechts gezamenlijk een expensive broodje. Was een optie buiten het netwerk niet een betere geweest? Bijvoorbeeld degene die je vorige week tijdens een ontmoeting getriggert heeft en daardoor misschien een zakelijke guilty pleasure is. Heeft de aanbevolen partner wel een bewezen staat van dienst als het gaat om jouw klantprofiel? En als je de kijk omdraait, wil je wel de klant die wordt aangedragen ook al past die niet binnen jouw zakelijke portefeuille en referenties? Levert deze dienstafname wel winst op, wat kosten deze beslissingen op kort en lang termijn en hoe wordt deze overweging getest en aangerekend?

Het is een klein beetje te vergelijken met het dagelijkse leven. Je verzamelt mensen om je heen die bij jouw gevoel passen of dezelfde interesses hebben. Maar geeft het voetbalteam wel emotieloze, eerlijke en gerichte feedback over wat goed voor jou is? Helpt het in de toekomst of slechts in de 90 minuten en wat als je het een onbekende toeschouwer had gevraagd? Is “onbekend” een synoniem voor onkunde of eerder een synoniem voor verrijking en bredere kijk over het geheel. Moet je zo ook zakelijk gezien uit de comfort zone stappen om te zien wat je waard bent, hoe je gezien wordt en of je op de juiste weg bent? Had je ook bestaansrecht gehad zonder netwerk en hoe zag dan je ideale klant eruit? Stel jij je afhankelijk van de stroom waar je eigenlijk geen invloed op hebt en waarvan je geen idee hebt waar deze je brengt of had gebracht als je zelf achter het roer had gezeten?

Concluderend;
Wat kost dat netwerk jou nu daadwerkelijk? Bedien je wel de juiste klanten, begrijpen ze je boodschap en expertise, ben je onderscheidend, straal je uit wat je wilt uitstralen en maak je bijvoorbeeld voldoende omzet buiten het netwerk? Heb je de geldstromen en leads wel eens vergeleken en je afgevraagd “What if”?

Wat ik van een betaald netwerk vind is voor mij meer dan duidelijk maar ik laat mij graag adviseren. Maak je tijd voor een uurtje zakelijke zelfreflectie? Welke ondernemer ben jij eigenlijk? Ik daag je uit!

Wil je van mij vijf praktische, branche gerichte, marketingtips ontvangen? Vul dan hieronder je gegevens in en ik mail je terug.